
Roza
In de winter van 1959 worden op de Djatlovpas in het Oeralgebergte de negen lichamen van een groep jonge studenten onder raadselachtige omstandigheden aangetroffen. Het is nog altijd een van Ruslands grootste mysteries wat er met hen is gebeurd. Ruim een halve eeuw later blikt Roza Andreja Onilova terug op haar ontmoeting met de studenten, enkele dagen voor hun dood, en op haar merkwaardige vlucht uit de voormalige Sovjet-Unie. Is haar fantasie op hol geslagen of weet Roza daadwerkelijk wat er die winternacht in 1959 op de Djatlovpas is gebeurd? Een roman over het onbevredigende van mysteries en over de betrouwbaarheid van verhalen die over de wereld reizen.
‘De fascinatie van de auteur voor dit raadsel is aanstekelijk. Willemsen heeft het prachtig herverteld.’
★★★★ Dagblad van het Noorden
‘Willemsen zet de lezer voortdurend op het verkeerde been en roept vragen op over de onkenbaarheid van de waarheid.’
Trouw
‘De aandachtige lezer vindt in deze krachttoer vaak tedere zinnen of beelden, als prachtige edelsteentjes, verborgen voor wie voorbijholt.’
Spasibo Rusland Magazine, België
‘Een ingenieuze roman die de fundamentele onbetrouwbaarheid van verhalen blootlegt, onderweg van vorm verandert en laat zien dat het geheugen niet alleen op het niveau van details kan misleiden, zoals we altijd graag aannemen.’
Niña Weijers
‘Een raadselachtig en verrassend actueel boek tot en met de laatste regel; als je Roza uit hebt, wil je het meteen opnieuw lezen.’
Robbert Welagen
‘Roza is een spannende, avontuurlijke roman met een fascinerende waargebeurde kern. Het is een mysterieus boek, wat ondersteund wordt door de desolate, weidse decors, de oude Roza en de zoektocht naar de waarheid. De intrigerende plot en de manier waarop het verhaal verteld wordt, roepen vragen op, zodat je over Roza blijft nadenken: wat is de waarheid en wat is fake news?’
Juryrapport Vakjury Beste Boek voor Jongeren 2020
‘Een schitterende en actuele roman. Tjak, tjak, tjak: fantastisch!’
Lidewijde Paris, NPO Radio1 Boekentip
‘Tegen het einde van de roman heeft Willemsen zijn lezer op knappe wijze meermaals op het verkeerde been gezet.’
Literair Nederland
‘Een goed, slim, eigenzinnig en mooi geschreven verhaal waar ik steeds weer in terug wilde duiken.’
Jaap Robben
‘Olivier Willemsen is een geboren verteller en componist, en hij lokt je steeds verder het mysterie in. Een puntgaaf en razendknap boek; Roza is als een doosje van Japanse vouwkunst, dat een geheel andere lading krijgt na een tweede keer lezen.’
Edith Vroon, Linnaeus Boekhandel, Amsterdam
‘Intrigerende thriller van literair niveau.’
NBD Biblion
‘Indrukwekkend hoe Olivier Willemsen je tot het einde toe op het verkeerde been weet te zetten. En wat een einde is dat, trouwens!’
Boekhandel Donner, Rotterdam
‘Olivier Willemsen liet in Morgen komt Liesbeth al zien dat hij een meesterlijke auteur is die op onnavolgbare wijze duistere zaken aan het licht brengt.’
Boekblad / Mieke van Dooren
‘Een originele, goed geschreven roman die een breed publiek zal aanspreken.’
Hebban
‘Een boeiend verhaal. Willemsen speelt met de lezer.’
Leestafel
‘Zorgvuldig, romantisch, verwarrend, spannend, bevangen door een diep besef van de Russische levenshouding.’
Sarah Sluimer
‘Bedrieglijk, sprookjesachtig, meeslepend en ontregelend. Een boek dat je minstens twee keer moet lezen om te weten wat je als lezer overkomen is.’
Daphne de Heer (Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam)
‘Een boek wat van begin tot eind onwijs spannend is en wat je in één in ruk wilt uitlezen.’
Thuisleven.com
‘Een prachtige, bloedstollende toendra-roman.’
Yoeri Albrecht
‘De auteur heeft met Roza een heel groot vraagteken achtergelaten dat verpakt is in een roman met thrillereffecten. De omgeving en de personages worden duidelijk beschreven waardoor het verhaal lekker leest en geschikt is voor een breed publiek.’
Graag Gelezen
bron: DeHarmonie.nl
Meer over het mysterie:
Website Dyatlovpass
Wikipedia over het ongeluk op de Djatlovpas
Morgen komt Liesbeth
Morgen komt Liesbeth. We wachten al twee weken op haar. We weten zeker dat Liesbeth morgen komt, maar we hoopten op wat eerder. Ze had dit zelf gezegd. ‘Reken er niet op,’ zei ze, ‘maar misschien kom ik wat eerder. Morgen komt Liesbeth is de debuutroman van Olivier Willemsen. In het naoorlogse Wenen leren twee jongens de wereld kennen via de foto’s die vader dagelijks thuis ontwikkelt. Buiten komen ze niet. Als vader spoorloos verdwijnt, belooft Liesbeth zich over hen te ontfermen en ontvouwt zich een luguber sprookje.
“Het boek bond me vast. Achteloos claimt het dat geen enkel mens te vertrouwen is. De jacht op de zwakkeling is geopend.”
Joyce Roodnat (columnist NRC Handelsblad)
‘Een van de best geslaagde debuutromans van 2014’
Dagblad Trouw
‘Willemsen is erin geslaagd om de naïviteit van zijn vertellers om te zetten in een passende stijl (…) en schept een bijtend contrast tussen onschuld en demonie.’
Jaap Goedegebuure, dagblad Trouw
‘Liefdevol onheilspellend als in Sredni Vashtar van Saki.’
Jeroen Henneman
‘Een raadselachtig boek (…) Willemsen weet de aandacht van zijn lezer van begin tot eind vast te houden.’
Haarlems Dagblad
‘Willemsen slaagt erin met minimale informatie de keel van de lezer langzaam dicht te schroeven. Een stilistisch nagenoeg perfect debuut.’
Linnaeus Boekhandel
‘IJzersterk debuut.’
De Boekenkrant
‘Boeiend, filmisch, oorspronkelijk, verrassend en mysterieus.’
NBD Biblion